KHO vahvisti ratkaisuillaan kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen
01.03.2016
”Nyt on saatu korkeimmasta hallinto-oikeudesta asti ratkaisu siihen, että jätelakia pitää noudattaa”, toteaa Jätelaitosyhdistyksen toimitusjohtaja Markku Salo.
KHO laittoi pisteen pitkälle jätteenkuljetuskiistalle ja antoi 18.2.2016 useita ratkaisuja jätteenkuljetusten järjestämisestä. KHO:n ratkaisut kuljetusjärjestelmäpäätöksistä koskivat Kärkölää, Oulua, Paimiota, Turkua, Sauvoa sekä Saloa ja Hämeenlinnan seutua.
Salon ja Hämeenlinnan päätökset ovat KHO:n vuosikirjapäätöksiä jotka linjaavat jätteen kuljetusjärjestelmää koskevaa päätöksentekoa jatkossa. KHO vahvisti ratkaisuillaan että kunnan järjestämä jätteenkuljetus on jätelain mukainen ensisijainen vaihtoehto.
Kuntien jätelautakunta voi valita kiinteistön haltijan järjestämän kuljetuksen vain jätelaissa säädettyjen edellytysten täyttyessä. KHO totesi, että vaikka jätelain edellytykset kiinteistön haltijan järjestämästä kuljetuksesta täyttyisivätkin, jätelautakunnalla on silti aina vapaus valita kunnan järjestämä jätteenkuljetus.
Hämeenlinnan seutu ja Kärkölä kunnan järjestämään kuljetukseen – muualla päätös uuteen valmisteluun
Useassa KHO:n ratkaisemassa tapauksessa jätelautakunta oli päättänyt vastoin esittelijän perusteltua esitystä, että koko kunnan alueella säilytetään vanha sopimusperusteinen jätteenkuljetus. KHO palautti nämä ilman riittäviä perusteluja ja selvityksiä tehdyt päätökset uuteen valmisteluun lautakuntiin.
Hämeenlinnan seudun osalta KHO kumosi Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätöksen ja piti voimassa Hämeenlinnan yhteisen jätelautakunnan alkuperäisen päätöksen siirtyä kunnan järjestämään kuljetukseen. KHO:n mukaan lautakunnan päätöksenteon perusteena olleet selvitykset ja jätelain mukainen tarkastelu olivat riittävät ja asian valmistelu sekä päätöksenteko täyttivät hallintolain ja jätelain vaatimukset.
Myös Kärkölän osalta KHO piti Päijät-Hämeen jätelautakunnan päätöksen siirtyä kunnan järjestämään kuljetukseen voimassa.
Kärkölän ja Hämeenlinnan seudun kuljetuspäätökset ovat nyt lainvoimaisia.
Poliittinen tahtotila ei ylitä lakia
KHO toteaa, että alueellinen jätelautakunta toimii itsenäisenä kunnallisena jätehuoltoviranomaisena eikä kuntien jätelautakuntasopimuksilla voida rajoittaa jätelautakunnan toimivaltaa. Kuntien välisten sopimusten määräyksellä ei niin ikään voida syrjäyttää hallintolain mukaista selvitysvelvollisuutta. Myöskään kuntien lausunnot ja poliittiset tahtotilat eivät sido jätelautakuntaa päätöksenteossa.
KHO antaa ratkaisuissaan ohjenuoria jätelaissa säädettyjen edellytysten täyttymisen arvioinnille. KHO:n mukaan päätöksenteon tueksi tehtävässä selvityksessä tulee kiinnittää huomiota niihin alueiden ominaisuuksiin, joilla on merkitystä jätteenkuljetuksen ja sen kustannusten tai toimivuuden kannalta.
”KHO:n ratkaisun perusteella jätteenkuljetusjärjestelmää koskeva tarkastelu voidaan tehdä alueellisesti yli kuntarajojen huomioiden kuljetusolojen kannalta erityyppiset alueet kuten esimerkiksi keskustaajama, hyvin harvaan asutut alueet ja saaristoalueet. Kuljetuspalveluista perittävien maksujen arviointi kuntalaisten tasapuolisen kohtelun ja hinnoittelun kohtuullisuuden kannalta on mahdotonta, ellei jätelautakunta saa tehtäväänsä varten kuljetusyrityksiltä tarvittavia tietoja”, muistuttaa Markku Salo
”KHO:n päätökset antavat selkeän signaalin, että lakia on noudatettava ja päätökset on perusteltava. Pelkkä ’minä haluan’ ei tietenkään riitä. Lain mukaista arviointia ei myöskään ole toteamus siitä, että ’vanha sopimusperusteinen jätteenkuljetus on toiminut hyvin’, toteaa Markku Salo.
KHO 18.2.2016: ratkaisuja kuljetusjärjestelmistä
Vuosikirjapäätökset 18.2.2016:
Hämeenlinnan seutu
Salo
Ks. myös: Ajankohtaista 1.3.2016:
Hämeenlinnan seutu siirtyy kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen
Lisätietoa:
Toimitusjohtaja Markku Salo
040 561 0560
markku.salo@jly.fi
|