Jätelakiehdotus jättäisi kuljetuskysymyksen ratkaisematta
09.03.2010
Puolueeton tutkimus: Lukuisilla paikkakunnilla on sopimusperusteinen yhden yksityisen yrityksen jätteenkuljetusmonopoli.
Jätelakiehdotuksessa on edelleen esitetty vaihtoehdoksi sopimusperusteista jätteenkuljetusta. Siinä toteutuvat kuitenkin useilla paikkakunnilla epätäydellisen kilpailun tuntomerkit – korkeat hinnat ja yrittäjien vähäinen määrä. Jätelaitosyhdistyksen (JLY) mielestä sopimusperusteisen kuljetuksen säilyttämiselle ei ole mitään perusteita. JLY on jättänyt asiasta mietintöön eriävän mielipiteen.
Kunta takaa kilpailun ja pienemmät päästöt
- Kierrätysyhteiskunnan kehittämisen esteenä ja jätehuollon vastuun hämmentäjänä on jo vuosien ajan ollut sopimusperusteinen jätteenkuljetus, toteaa JLY:n toimitusjohtaja Markku Salo. Sopimusperusteisessa kuljetuksessa kukaan ei pysty seuraamaan, mihin jätteet menevät ja mitä niille tapahtuu. Velvoitteiden ja kunnan vastuun täyttämisestä ei voi sopimusperusteisessa kuljetuksessa puhuakaan.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) teki puolueettoman tutkimuksen kuljetusjärjestelmien eroista ympäristöministeriön tilaamana. Tutkimuksen mukaan kunnan kilpailuttamiseen siirtyminen laskee asiakkaan maksamia kuljetushintoja 40 prosenttia. Sopimusperusteisessa kuljetuksessa ei usein toteudu vapaa kilpailu, vaan kuljetukset monopolisoituvat monilla paikkakunnilla yhdelle yksityiselle yritykselle.
Useiden tutkimusten mukaan sopimusperusteisen kuljetuksen mahdollisessa kilpailutilanteessa syntyy enemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin kunnan järjestämässä tehokkaammassa logistiikassa.
Kilpailutus on tehokkaasti toimivien yrityksien etu
VATT:n tutkimus kumoaa väitteen, jonka mukaan kunnan kilpailutus suosisi suuria yrityksiä. VATT:n mukaan markkinoiden suurin kuljetusyritys Lassila&Tikanoja toimii aktiivisimmin kunnissa, joissa on sopimusperusteinen järjestelmä. Pienet yritykset saavat todennäköisemmin jalansijaa kunnan kilpailuttamissa kuljetuksissa.
Tutkimuksen mukaan kunnan kilpailutukseen siirryttäessä keskimäärin vain 0.39 yritystä kuntaa kohden siirtyy muihin kuljetustehtäviin, myy yrityksen tai lopettaa toiminnan. Tutkimuksessa todetaan, että kuljetusten kilpailutus lisää yleisesti hyväksyttyjen taloustieteellisten näkemysten perusteella toimialan kannattavuutta. Se on pitkällä tähtäimellä sekä yrittäjien että asukkaiden etu.
Kuntien jätelaitokset ovat todenneet, että käytännössä myös uusia jätteenkuljetusyrityksiä on syntynyt ajamaan kuntien kilpailuttamia urakoita. Kunnilla ei ole omaa kalustoa, vaan yksityiset yritykset ajavat kunnan kilpailuttamat urakat. Kilpailutettuina kuljetusyritykset toimivat tehokkaimmin.
Lisätietoa:
Toimitusjohtaja Markku Salo, Puh. (09) 278 00770, 040 561 0560, markku.salo@jly.fi
JLY 9.3.2010: Jätelakiuudistus vaatii vähän tarkennusta
VATT:n tutkimus
Eriävät mielipiteet
Kuljetusjärjestelmät
Nykyvaatimukset täyttävä yhdyskuntajätehuolto edellyttää tehokasta logistiikkaa - jätevirtojen hallintaa keräyksestä ja kuljetuksesta käsittelyyn ja hyödyntämiseen.
Pääosa yhdyskuntajätteen kuljetuksista hoidetaan jo nyt tehokkaasti kuntien alueellisesti kilpailuttamana jätteenkuljetuksena. Yksityiset yritykset toteuttavat kuljetukset. Kilpailutus on vireillä useassa jätelaitoksessa.
Paikoin on käytössä vielä ns. sopimusperusteinen jätteenkuljetus. Tällöin kiinteistö tekee sopimuksen jätehuollosta erikseen kuljetusyrityksen kanssa. Järjestelmä on jäämässä pois käytöstä, koska se ei mahdollista eurooppalaisen mallin mukaista, vaatimukset täyttävää ja pitkäjänteiseen toimintaan perustuvaa jätehuoltojärjestelmää.
Jätteen kuljetuksista
|