Kunnallinen jätehuolto kehittää asiakaspalvelutaitojaan
07.10.2008
Kuntien jätehuoltoväki valmentautuu entistä paremmiksi asiakaspalvelijoiksi. Jätelaitosyhdistys ry (JLY) järjestää jäsenilleen neljä valtakunnallista asiakaspalvelukoulutusta tämän ja ensi vuoden aikana. Vielä kaksi tapahtumaa on jäljellä.
Tänä syksynä kenttäväen koulutuspäivillä keskitytään asiakaspalveluun jäteasemilla, ja ensi kevään asiakaspalvelun teemapäivillä käsitellään jätehuollossa tarvittavia asiakaspalvelutaitoja yleisemmin. Myös jätelaitokset järjestävät asiakaspalvelukoulutusta ja kehittävät palvelujaan kaiken aikaa. Jäteasemien vastaanottopisteitä on kehitetty viime vuosina entistä monipuolisemmiksi, ja asukkaiden käynnit asemilla ovat lisääntyneet reippaasti.
Kunnallisen jätehuollon palveluksessa on monen eri alan ammattilaisia, jotka tekevät asiakaspalvelutyötä. Jätteiden tunnistaminen, vastaanotto ja oikea käsittely vaativat suurta ammattitaitoa. Asiakas ei välttämättä pysty aina näkemään syitä tiettyihin toimenpiteisiin vastaanottopisteissä tai saamiinsa neuvoihin. Esimerkiksi ongelmajätteiden vastaanotto voi joskus tuntua koukeroiselta.
Julkinen jätehuolto on osa peruspalvelua, jonka tulee toimia kaikissa olosuhteissa. Paikallisissa laitoksissa tehdään paljon tärkeää, mutta usein näkymätöntä työtä. Toisaalta esimerkiksi asiakkaan katseiden ulottumattomissa työskentelevä kaatopaikan jyräkuskikin osallistuu useilla paikkakunnilla osan työajastaan myös asiakaspalveluun kuorman tarkastajana ja jätteen vastaanottojana.
JLY järjestää kenttäväen koulutuspäivät yhdessä paikallisen jätehuoltajan Kiertokapula Oy:n kanssa 8.–9.10.2008 Hämeenlinnassa ja asiakaspalvelupäivät maaliskuussa 2009 Forssan seudulla Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy:n kanssa.
Lisätietoa:
JLY: Tiedottaja Marko Laakkonen, (09) 278 00772, 050 370 0116, marko.laakkonen@jly.fi
Asiakaspalvelutyöstä:
Lakeuden Etappi Oy: Asiakaspalvelupäällikkö Paula Haanpää (06) 421 4943, 050-387 39 37, paula.haanpaa@etappi.com
Ks. Kiertokapula Oy:n tiedote
|